Gemeenten

Niet iedere nieuwkomer is inburgeringsplichtig. Dat hangt onder andere af van de huidige nationaliteit. Mensen die van buiten de Europese Unie, IJsland, Liechtenstein, Noorwegen en Zwitserland komen en voor langere tijd in Nederland komen wonen, zijn volgens de wet verplicht om in te burgeren.

Drie inburgeringsroutes
Rivor Volwassenenonderwijs voert onder de wetgeving 2021 alle inburgeringstrajecten uit voor asielmigranten. Wij hebben alle drie de inburgeringsroutes in huis. Gezinsmigranten zijn vrij om zelf een inburgeringsaanbieder te kiezen. Zij kunnen hun inburgering volgen bij Rivor, maar zijn dit niet verplicht.

Routes

Rivor Volwassenonderwijs biedt zowel de zelfredzaamheidsroute, de B1-route als de onderwijsroute aan. Afhankelijk van de brede intake en de leerbaarheidstoets worden inburgeraars ingedeeld bij de meest passende route. De inburgeringsconsulent bepaalt dit.

Wisselen van route is mogelijk binnen 1,5 jaar na de start van de inburgering. Dit moet altijd in overleg met de inburgeringsconsulent. Het hoogste taalniveau dat een inburgeraar kan leren, is B1. Wil iemand dan nog verder, dan kan een inburgeraar instromen in een Educatieklas om verder te leren naar B2 niveau.

Alle routes bevatten in ieder geval:
Nederlandse taal
Kennis van Nederlandse Maatschappij (KNM)
Module Arbeidsparticipatie (MAP)
Participatieverklaringstraject (PVT)

Deze route richt zich op inburgeraars die volgens de leerbaarheidstoets in staat zijn om B1 te behalen. Na het volgen van 600 uur is afschalen naar A2 taalniveau mogelijk.

Gericht op mensen die volgens de leerbaarheidstoets niet in staat zijn om minimaal A2 niveau te behalen op alle Nederlandse vaardigheden. Doel is zorgen dat iemand zich zelfstandig kan redden in onze maatschappij. Inburgeraars volgen verplicht 800 uur onderwijs en daarnaast moeten ze buiten het onderwijs nog 800 uur participeren.

De onderwijsroute richt zich op taalniveau B1 en een doorstroom naar vervolgonderwijs. Bij Rivor Volwassenenonderwijs kan een onderwijsroute gevolgd worden gericht op het MBO.

Binnen de zelfredzaamheidsroute volgen inburgeraars 800 uur inburgeringsonderwijs. Dit bestaat uit Nederlands en Kennis van de Nederlandse Maatschappij (KNM). Daarnaast krijgen inburgeraars nog een Module Arbeidsparticipatie (MAP) en een Participatie Verklaringstraject (PVT).

Sinds de wetgeving van 2021 verloopt de inburgering via de gemeentes. Na een brede intake door een inburgeringsconsulent worden inburgeraars aangemeld bij Rivor Volwassenonderwijs. Wij voeren een intake uit met een gesprek en intaketoetsen voor het bepalen van het startniveau.

Formeel en non-formeel aanbod

Rivor Volwassenonderwijs biedt zowel formeel als non-formeel educatie aanbod. Het formele aanbod richt zich op het zo effectief en snel mogelijk verhogen van het taalniveau van de inwoners. Dit doen wij door gebruik te maken van bevoegde en ervaren docenten en kwalitatief hoogwaardig lesmateriaal. Al onze leermethodes bevatten zowel een boek als een digitale leeromgeving om mensen in staat te stellen zowel op school als thuis te leren.

We houden bij deze trajecten in de gaten dat mensen voldoende gemotiveerd en aanwezig zijn in de lessen. Tijdens de lessen zorgen onze docenten ervoor dat mensen zich prettig voelen in de groep en dat iedereen kan werken aan zijn of haar leerdoelen. We toetsen de voortgang twee keer per jaar met voortgangstoetsen.

Het non-formele aanbod is meer gericht op individuele leerwensen en bevat ook minder lesmomenten en lestijd. Deze groepen richten zich nog steeds op het ontwikkelen van de basisvaardigheden, maar de persoonlijke leerdoelen zijn belangrijker dan zo snel mogelijk toewerken naar taalverhoging. De locaties van deze groepen zijn vaak in buurthuizen en daardoor meer laagdrempelig. Mensen kunnen hier ook les volgen om het niveau te behouden dat ze hebben gehaald. De stappen in leren, zijn vaak kleiner.

Samenwerking in de regio

Rivor Volwassenenonderwijs werkt bij de uitvoering van educatie nauw samen met verschillende partijen in de regio. Bibliotheek Rivierenland en de welzijnsorganisaties zijn vaste partners van Rivor in de Taalhuizen die in de regio zijn opgezet.

Elke gemeente in Rivierenland heeft een Taalhuis, Leerhuis of Digi-Taalhuis. Deze huizen fungeren als centraal punt voor de vragen die inwoners hebben over het leren van basisvaardigheden. Binnen de samenwerking van een Taalhuis gaan we actief op zoek naar mensen die hun basisvaardigheden willen ontwikkelen. Dat doen we onder andere door contact te leggen met organisaties in de gemeente, het geven van presentaties en het aansluiten bij laagdrempelige activiteiten voor inwoners.

Binnen de educatie staat de inwoner centraal, we zoeken samen de beste plek voor iemand die graag zijn of haar basisvaardigheden wil ontwikkelen. Taalhuizen verwijzen warm door naar de mogelijkheden in de eigen gemeente.

Meer informatie

Benieuwd naar onze mogelijkheden? Neem vrijblijvend contact met ons op!

Lisanne Veraart

Coördinator Educatie en Inburgering